Lilypie Angel and Memorial tickers

Lilypie Angel and Memorial tickers

..dEwa dEWi KaYangAn..

Thursday, August 12, 2010

~1 ramadhan~

assalammualaikum...
nak ceritakan sedikit pengalaman berposa pada tahun ini(1st day pose di bulan ramadhan 2010)
syukran alhamdulillah semuanya berjalan dengan lancar cuma..
sejak 2 tahun yang lepas..
tiap2 ari isnin&khamis aku mesti berpuasa..
puasa sunat la katakan(dalam pada 2,puasa ganti gak..gantian bagi puasa2ku yang terdahulu yang x aku laksanakan)..
tidak lupa juga puasa 3 bulan berturut-turut iaitu rejab,syaaban&ramadhan..
nak dijadikan cerita..
aku agak blur tuk makan apa tuk berbuka..
aku dapat rasakan y semua jenis juadah aku dah rasainya..
2 la kenikmatan puasa..
aku xtau nak makan apa..aku tgk ramainya umat yang duk borong nak beli juadah berbuka tp ak??
aku hanya memandang mereka..dalam hati berkata..
'apa nak makan ni??'
'ya allah..kenapa dengan aku ni??'
'kenapa aku x terliur melihat makanan2 ini??'
jujurnya...aku memang blur..tp xpa..lupakan la..
yang pastinya aku berbuka dengan penuh kenikmatan..air milo ais..minuman kegemaran aku..
syukur dengan segala rezeki yang dilempahkan..
tiba2,aku terfikir..'adakah maut bakal menghampiri aku??'
soalan ini menjengah kedalam kepala otakku ini..
nak tau napa aku terfikirkan soalan itu..
sebabnya...tanda2 awal seseorang itu nak mati adalah hilangnya hawa nafsu makan seseorang itu..
jadi,adakah aku tergolong dalam golongan itu..
mengingati mati itu adalah wajib!!
bersediakah aku untuk mati??
aku teringat,suatu ketika dahulu aku pernah melafazkan..
'kalo boleh..aku nak mati sebelum mak&bapak aku mati..tapi sebelum 2,bagilah dahulu aku berbakti kepada mereka..'
mesti ramai yang pelik dengan permintaan aku 2..aku pun tiada jawapan tuk permintaan itu..
selesai berbuka &solat maghrib,seperti biasa,,aku membaca al-quran..
menenangkan jiwa yang kacau&galau ini..selesai sudah..
azan isyak pun berkumandang..
aku pun melangkahkan kaki ni untuk ke destinasi seterusnya..
once again,aku g tarawih seorang diri..yang len2 xnak g,xkan aku nak paksa..bio la..
nak bertemu allah mesti ad keikhlasan diri..
saat yang melemahkan aku..
aku terpaksa melintas jalan..
pandang kanan,pandang kiri dan pandang kanan semula..
tp,tetap ada lagi kereta yang datang...aku cuak,aku takut..
ni la kelemahan aku..AKU FOBIA NAK MELINTAS JALAN..
akhirnya,aku berjaya melintas jalan..sampai di pintu gerbang..
hu5..ramainya lelaki..
ni lagi 1 kelemahan aku..aku cuak nampak lelaki..bukan cuak tapi MALU..
lelaki yang ada dalam hidup aku hanyalah abah aku..
hm..jadi,ketika melangkah tuk memasuki perkarangan masjid..
aku hanya menundukkan muka ini..
abah pernah cakap,'kalo nampak mana2 lelaki yang xdikenali,tundukkan wajah..'
gpun,dalam islam ada gtau..hu5..
aku berjaya merentasai kelompok kuam adam itu..terasa pipi ni merah sangat& terasa bahang kepanasannya..hu5..
aku malu bila nak berhadapan dgn lelaki..aku pun xtau nape..he5..
setibanya di saf wanita..dengan lafaz bismillah..aku pun masuk..
once again,para jemaah memandang aku&tersenyum2..aku malu la..
tp xpa..aku tetap tersenyum kepada mereka..
once again,aku berdiri..tempat duduk full...
huh..aku dapat tempat di sebelah budak kecil..comel..
kulitnya berwarna putih...
mungkin usianya dalam linkungan 5tahun..
bila sembahyang sebelah budak ni..hm..
asal tahiyat je,dia terduduk di atas kaki aku..
selepas memberi salam,budak 2 hanya memandang muka aku..
nak aje aku cakap,'adik,jgn la pandang akak,akak malu la..'
tp xpa la..bayangkan..dari awal solat ke akhir solat,budak 2 tetap duduk di atas kaki aku..
xpa dik,akak xkisah,,akak faham..akak mengerti..
sehinggalah...
di saat2 akhir(after solat witir)..
budak kecil itu memandang aku..aku pun terpandang dia juga..
alahai..comelnya senyuman dia..ada lesung pipit lagi 2 disebelah pipi kanannya..
comel sangat..indah sungguh ciptaan tuhan yang satu ni..
selepas itu,aku pun melangkah pergi kerana ada mission yang perlu dilaksanakan..
buat adik kecil 2..akak harap akak dapat sembahyang sebelah adik lagi..
adik cute&comel sangat la..
semoga di masa akan datang adik dapat berbakti kepada bangsa,agama&negara..
2 doa akak tuk adik!!


1 comment: